Leder: I rampelyset

For mange danskere må det være svært ikke at tænke på grønthøstere og gammelt skrammel, når de hører ordet ’museum’. Medierne har som aldrig før blikket rettet mod museerne , og det burde vel være et drømmescenarie for en kulturinstitution. Men nedskæringer og rationalisering af samlinger har i høj grad stjålet billedet fra succeshistorierne, som museerne ellers gør et stort arbejde for at udbrede.

Det er på tide, at museerne bliver sat i et andet lys. For det skulle nødig være fortællingen om en forfaldsramt kulturinstitution, der toner frem i bevidstheden, når talen falder på landets museer. Politikerne har et ansvar for, at det ikke kommer til at ske – at den økonomiske deroute ikke fortsætter. Og selvfølgelig skal museerne fortsat gøre modstand og råbe op i medierne om absurde krav og besparelser.

Men det er også værd at bemærke, at der tilsyneladende er en stor interesse i tiden for de danske museer. De står midt i rampelyset. Og selv om det ofte er fyringsrunder og skimmelbefængte magasiner, der trækker overskrifter, så er der måske netop nu også en gylden chance for at nuancere billedet af, hvad et museum er. At museerne er fyldt med de mest utrolige genstande, med viden, fantasi, skønhed og sanselighed. Alt sammen noget, som danner modvægt til den økonomi- og rationaliseringstænkning, der optager langt størstedelen af mediernes dækning af museumsområdet.

Se blot på de følgende sider, hvordan museerne arbejder med lys og duft i udstillinger (s. 10, 14 og 18), og hvordan 20.000 festivalgængere lod sig (for)føre tilbage i tid af harniskklædte krigere (s. 46). Vi vil alle sammen gerne forføres. Også af museerne. Det poetiske vækker lysten – som Thomas Söderqvist skriver i sit essay om museumsnavne (s. 28) – og netop poesi og sanselighed ligger i museernes natur, selv om det er svært at få øje på i det aktuelle mediebillede.

Debatten om trange kår fortsætter – og det skal den også – men hold fast i det opbyggelige og i at fortælle de historier, der giver mennesker lyst til at gå på museum.

Ida Bennicke