Leder: Disruption

Der var engang, hvor næsten enhver dansk hovedgade med respekt for sig selv havde mindst én Blockbuster-forretning. Da filmudlejningskæden var på sit højeste i 2004, eksisterede over 90.000 butikker på verdensplan. I dag er der under 20. Hvad skete der? Netflix. Streamingtjenesten tilpassede sit produkt og sin forretningsmodel, udnyttede den voksende hastighed på internetforbindelsen og overtog kunderne. Kort og godt.

Eksemplet er ikke det eneste af sin slags – AirBnB og Mobile Pay har næsten samme historie – og en professor fra Harvard University gav i 1997 fænomenet et navn: Disruption. Altså noget, der laver rod i den eksisterende orden. (Hvis du vil vide mere, må du google.)

Men er vores påstand så, at der et sted derude findes opstartsvirksomheder, der vil lave rod i den eksisterende orden i museumsbranchen i Danmark? Det korte svar er: Ja! Her er et eksempel: Googles Art and Culture-app har været på markedet siden 2016. Det er en app, hvor du fra din telefon eller iPad kan tage en virtuel tour på museer rundt omkring i verden – herunder otte i Danmark. I januar 2018 begyndte app’en at tilbyde brugeren mulighed for at uploade en selfie for at få det matchet med et ansigt på et værk. Ligner jeg Mona Lisa eller Skriget? Selfie-muligheden gav app’en plads som nr. 1 på Google Play og iOS App stores lister, og muligheden for at gå på museum via sin smartphone er indtil nu hentet over 5 millioner gange.

Begrebet disruption er også en fortælling om en verden i forandring. En verden, vi er nødt til at tilpasse os for at overleve. Museumsbranchen i Danmark er presset af en kulturminister, der varsler radikale ændringer i statsstøtten, men har lukket pengekassen. Som hun fortæller i et interview i dette nummer af Danske Museer, kommer der ikke flere penge! Samtidig har hun høje forventninger om visioner, nytænkning og innovative ideer fra museernes side. Og hvis man skæver til ministerens udkast til det kommende medieforlig, så er teknologi og web centrale aspekter i hendes mindset.

Ligesom finansbranchen, filmbranchen og hotelbranchen har gjort det, skal museumsbranchen melde sig på banen med moderne forretningsmodeller, gode bud på hvad ny teknologi kan gøre for danske museer og tanker om nye målgrupper. I dette nummer af Danske Museer har vi forsøgt at samle en række bud på, hvordan nogle danske museer har forsøgt at gribe fremtiden an. Det gælder både brugen af nye teknologier, såsom podcast og fælles digitale platforme, men også vejen mod nye målgrupper, fortællingen om det enkelte museums identitet, inddragelsen af de lokale og styrken ved at samarbejde på tværs.


Pernille Thomsen & Majken Astrup