Foto: Nationalmuseet

6 marts 2018   |   Nyheder

Kedsomhedsknap på Nationalmuseet

Statuer bliver levende, og spøgelser viser sig. Alt kan ske, når børnene finder Nationalmuseets nye kedsomhedsknap. Knappen er en del af Nationalmuseets store børnesatsning, som får støtte fra Nordea-fonden.

Nationalmuseet har indset at mange børn synes det er kedeligt at gå på museum. Man skal være stille, man må ikke lege, og man må slet ikke røre ved noget. Det gør museet nu noget ved. Fra påsken lancerer de en kedsomhedsknap, som børnene kan gå på jagt efter, hvis pilespidser eller potteskår ikke har fænget dem. Ideen med knappen er at gøre museet mere levende, så børnene oplever, at historien vil dem noget.

"I 2018 giver vi al magt til børnene. Vi begynder i påskeferien og lancerer et omfattende børneprogram, hvor vi rusker op i forestillingen om, hvad et museum er, og giver børnene adgang til Nationalmuseets og historiens hemmeligheder og magiske universer. Børnene skal løbende hjælpe os og være med til at bestemme, hvad der skal afprøves, eksperimenteres med, hvad der skal blive, og hvad der skal ud af programmet", siger Nationalmuseets nytiltrådte museumschef Anni Mogensen.

Millionstøtte fra Nordea-fonden
Med støtten på 5 millioner fra Nordea-fonden satser Nationalmusset på at udvikle helt nye formidlingstiltag, der er målrettet de mindre museumsgæster. Kedsomhedsknappen er første skridt i udviklingen af aktiviteter, der åbner historien op for børn. Alt kan ske, når børnene finder kedsomhedsknappen og trykker på den. Statuer bliver levende, mumier rører på sig, og hemmelige kister åbner sig. Børnene kan passere talende malerier eller møde store eventyrere, som har vovet pelsen i jagten på at opklare historiens mysterier.

Med millionstøtten fra Nordea-fonden vil Nationalmuseet udvikle aktiviteter, der giver barnet en helt særlig status, så oplevelsen er på børnenes præmisser, og de oplever, at de er en del af historien, og at vores fælles kulturarv også er deres.

"Det gode liv er også at forstå sine rødder, historien og det fællesskab, som vi er rundet af. Derfor er det vigtigt, at nye generationer får gode museumsoplevelser! Det nærmer sig en børnerettighed at møde den fælles kulturarv i øjenhøjde", siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Kedsomhedsknappen og første del af Nationalmuseets store børnesatsning har premiere den 24. marts i påskeferien.