Erik Nyholm: Nees Sund, 1971. Foto: Lars Bay

12 januar 2018   |   Udstillinger

Keramiske billeder af Erik Nyholm i ny særudstilling

Vendsyssel Kunstmuseum åbner d. 20. januar en udstilling med en lang række værker af keramikeren og maleren Erik Nyholm.

Erik Nyholm (1911-1990) begyndte egentlig som maler, men på opfordring fra sin nære ven Asger Jorn, lagde Nyholm penslen på hylden og kastede sig over keramikken. Hans værker adskilte sig markant fra samtidens strømninger i dansk keramisk kunst; mens kunstnerne på Den Kongelige Porcelænsfabrik, Kähler og Saxbo søgte at forfine de glasurer, former og teknikker som deres forgængere havde udviklet, ville Nyholm skabe billeder, ikke brugskunst. Med udgangspunkt i enkle grundformer, runde fade, krukker og relieffer, skabte han en lang række keramiske billeder, hvor oplevelsen af materialet og dets forvandlinger i brændingerne i høj grad kan fornemmes. På udstillingen vises omkring 80 keramiske værker i form af fade, krukker og relieffer. Herunder krukken 'Hommage à cinq femmes', som det lykkedes det daværende Hjørring Kunstmuseum at erhverve sig i 1974. Udstillingen er relateret til kunsthistoriker Troels Andersens bog 'Erik Nyholm – Keramiske Billeder', som kan rekvireres i Vendsyssel Kunstmuseums butik

Inspiration i naturen
Erik Nyholm fandt inspiration til sine keramiske værker i naturen. På vandreture på hjemegnen Hørbylunde mellem Herning og Silkeborg, samlede han grus, mosejord og glasskår, som han inddrog i sine landskabsmotiver. Erik Nyholm udførte også en række større udsmykninger, heriblandt Jean Dubuffets keramiske vægudsmykning i 1977 til Silkeborg Kunstmuseum, i dag Museum Jorn. Det blev indledningen til en række monumentale keramiske arbejder, hvoraf den største, Hurup-søjlen i Thy på over 8 meters højde, blev fremstillet på Nyholms eget værksted i Funder i 1984. Værkstedet kom til at fungere som samlingspunkt, og nye generationer af kunstnere og keramikere søgte hans hjælp og vejledning. Selv stræbte Erik Nyholm til det sidste i sine egne værker efter at bane nye veje indenfor keramikkens ældgamle kunstneriske udtryksform.

Udstillingen er arrangeret i samarbejde med KunstCentret Silkeborg Bad, og museumsinspektør Dorte Kirkeby Andersen fra KunstCentret Silkeborg Bad, er kurator på udstillingen.

20.1. – 8.4.