”Når du køber en ting i butikken, får du en bid af museet med hjem.”
Butikken har indtaget en vigtig rolle i den samlede museumsoplevelse, og den skal understøtte museets identitet og faglighed. Samtidig skal den være en indtægtskilde for museet – og tage højde for krav og forventninger til bæredygtighed. Det stiller store krav til indkøbsstrategier og branding af fremtidens museumsbutik.
På denne studietur besøger vi en række forskellige museumsbutikker, hvor man arbejder med at balancere faglighed, indtjening og bæredygtighed. Vi skal høre om de dilemmaer, der udspringer af de mange hensyn, museumsbutikken skal leve op til. Og vi skal dele erfaringer og ikke mindst blive inspireret til at arbejde videre med egne butikker.
Studieturen er delt op i to, hvor vi første dag besøger udvalgte butikker under Museum Odense og på dag to Arbejdermuseet og Frederiksborg Slot. Undervejs er der indlagt tid til oplæg, netværk og erfaringsdeling mellem deltagerne.
Temaer
- Profilering af museumsbutikken
- Sammenhæng mellem butiksoplevelsen og den øvrige museumsoplevelse
- Faglighed over for kommercielle hensyn
- Indkøbsstrategier
- Bæredygtighed
Målgruppe
Butiksansvarlige, publikumschefer og andre med strategisk og ledelsesmæssigt ansvar for museets butik
Hvem kan du møde?
På studieturen vil du møde:
Merete Schultz, kommerciel chef, Museum Odense
Julie Gufler, leder af museumsbutik og velkomst, Frederiksborg Slot
Ida Madvig Hansen og Rikke Charlotte Hansen, vært og butiksansvarlig, Arbejdermuseet

