Hvordan kan vi bringe samlingerne mere i spil og løfte samlingsarbejdet op på et niveau, hvor det bidrager til museets strategier og udvikling? Og hvordan kan vi arbejde ud fra en mere struktureret og professionel tilgang til samlingsvaretagelsen?
Det undersøger vi på dette kursus, der tager skridtet fra den praktiske genstandshåndtering til en ny måde at anskue samlingen på. Kurset tager udgangspunkt i den internationalt udviklede metode til betydningsvurdering, der fokuserer på at skærpe og udvikle museernes samlingsforståelse. Metoden bidrager til at prioritere bevaringsindsatsen, rammesætte samlingsopgaver og bringe samlingerne i spil.
Temaer
Kurset har til formål at introducere og diskutere nye måder at reflektere over og arbejde med samlingen som et akademisk arbejdsfelt på tværs af forskellige museumstyper. Deltagernes egne erfaringer med samlingsarbejde vil også blive inddraget i undervisningen.
Hovedtemaer på kurset er:
- Hvordan kan vi forstå museumssamlinger?
- Hvad består samlingsarbejde af, og hvordan organiserer vi det?
- Hvordan bliver samlingsarbejdet prioriteret i forhold til hensyn til museets forskellige opgaver og interessenter?
- Hvordan kan betydningsvurdering bidrage til at vedligeholde museernes samlinger ved at skærpe og kvalificere udviklingen af konserverings-, indsamlings- og bevaringsstrategier både på det enkelte museum og på nationalt plan?
- Hvordan kan betydningsvurdering som helhedsorienteret metode understøtte samlingsarbejdet og arbejdet med samlingsstrategier?
Udbytte
På kurset får du:
- Rum til at reflektere over museets samling og rammesætningen af samlingsopgaven
- Indsigt i betydningsvurdering som museal arbejdsmetode
- Overblik over, hvordan betydningsvurdering kan indgå som redskab i en række konkrete arbejdsopgaver
- Forståelse for, hvordan metoden kan udvikle kendskabet til samlingernes indhold og potentiale
- Viden om betydningsvurdering som værktøj til outreach og profilering
Din arbejdsplads får en kollega, der:
- Er fortrolig med betydningsvurdering som metodisk fremgangsmåde i arbejdet med museets samling
- Kan anvende metoden til at udvikle kendskabet til samlingernes indhold og potentiale
- Har indsigt i, hvordan betydningsvurdering kan indgå i samlingsgennemgang, indsamlingsopgaver, inddragelse, samlingsforvaltning, bevaring og strategiarbejde
- Ved hvordan, betydningsvurdering kan bruges aktivt til outreach og profilering – også på tværs af institutioner
Arbejdsform og forberedelse
Kurset forløber over to undervisningsgange og består af oplæg og en række øvelser og arbejdsmoduler, hvor samlingsarbejdets forskellige dele gennemgås og diskuteres.
Som forberedelse til kurset bedes kursisten læse to kortere tekster samt forberede en case, der skal arbejdes med i løbet af kurset.
Målgruppe
Kurset henvender sig både til nye samlingsmedarbejdere og til dem, der har arbejdet længe med samlinger, men som gerne vil reflektere over og diskutere samlingsarbejde på nye måder.
Underviser
Susanne Krogh Jensen er cand. mag i historie og ph.d. i kulturvidenskab. Hun er samlingsinspektør på Danmarks Tekniske Museum og har gennem en årrække arbejdet med betydningsvurdering, bl.a. i forbindelse med citizen science i det praktiske samlingsarbejde.
NB Kurset er en videreudvikling af tidligere kurser om betydningsvurdering. Ring eller skriv til uddannelseschef Ida Bennicke på 31251701 eller ida@dkmuseer.dk, hvis du er i tvivl, om kurset er det rette for dig.
Det siger tidligere deltagere

”Fint indhold til at reflektere over mit arbejde i det daglige og konkretisere problematikker og temaer, der er afgørende for det professionelle samlingsarbejde.”

