Nyere tids netværk

Om netværket

Nyere Tids-området er stort, komplekst og mangesidet og spænder over lange tidsperioder og flere fagdiscipliner. Nyere Tids Netværket er et forum for videndeling, sparring og idéudveksling omkring arbejdet med nyere tid på de danske museer og oplevelsesinstitutioner fra hele landet. I netværket kan problemstillinger og aktuelle tiltag inden for både indsamling, forskning, formidling og andre relevante praksisser tages op.

Aktiviteter

Netværkets koordinatorer arrangerer et årligt møde for netværkets medlemmer, hvor et udvalgt tema danner rammen for en række oplæg, suppleret med øvelser, samtalesessioner eller lignende.

Find alle aktuelle netværksmøder i kalenderen.

Tidligere aktiviteter

Årsmøde 2024 i Nyere tids netværk den 27. februar 2024, Danmarks Jernbanemuseum, Odense

På mødet var temaet: Forskning på museerne – hvordan bliver forskningen mere integreret på museerne?
Fokus var på metoder, evaluering og best practice.

Nogle af spørgsmålene vil var:

  • Hvordan skaber man en god udstilling, baseret på forskning? 
  • Hvordan tænker fondene? 
  • Hvordan tænker universiteterne/forskerne?  
  • Hvordan får man formuleret et godt projekt, som både tilgodeser museum og universitet/forskningsinstitution? 
  • Hvordan skabes der plads til at forske i den museale hverdag?