ODM skærper profilen med nyt navn og logo

Organisationen Danske Museer skifter officielt navn til Danske Museer (ODM) og lancerer samtidig nyt logo og visuel identitet. Forud ligger en fornyelsesproces i organisationen med blandt andet opdaterede vedtægter og ny vision og mission.

Forperson Claus K. Jensen, siger til Kulturmonitor den 22. oktober:

’Da vi så på vores vedtægter, kiggede vi også på, om vi havde den rette profil i forhold til omverdenen. Her så vi på vores visuelle identitet, for vi har haft den samme i 20 år, men meget er sket siden’, siger han og fortsætter: ’Det gamle logo var svært at tyde ved store præsentationer. Vi har brug for et logo med tydelighed og tyngde, og som samtidig signalerer noget genkendeligt og troværdigt.’

Men hvorfor så beholde O’et i ODM? Til grund for den beslutning ligger genkendeligheden og det stærke brand.  Claus K. Jensen siger til Kulturmonitor:

’Når folk søger på os, hedder vi for de fleste ODM, selvom vi kalder os Danske Museer. Bureauet, der hjalp os, lagde vægt på værdien af vores brand – ligesom Roskilde Universitet, der stadig kaldes for RUC. Forkortelsen er blevet navnet, men det har været vigtigt for os, at vi ikke er organisationen’.

Skærpet profil matcher museernes udvikling

Museumsområdet har været i stor udvikling gennem mange år, besøgstallet er vokset støt – til imponerende 17,5 mio. gæster sidste år – og branchen er blevet mere specialiseret og differentieret. Museerne er et helt andet sted i dag end i 2005, hvor ODM blev skabt, og det stiller selvfølgelig andre krav til ODM som brancheorganisation.

Vi har derfor igennem de seneste år arbejdet på en modernisering af organisationen, som bl.a. har udmøntet sig i en opdateret vision og mission, så de favner og afspejler den markante udvikling på museumsfeltet.

Vores formål er blevet skåret til, og det er nu rodfæstet i vores vedtægter, at Danske Museer har til formål ’at styrke medlemmernes mulighed for i fællesskab at udfylde museernes rolle i samfundet optimalt.’

En troværdig og tydelig stemme

Den nye visuelle identitet bygger på et system, der skaber genkendelighed og tydelighed, og hviler på værdier som fællesskab, tyngde og troværdighed. Ligeledes giver den nye grafiske identitet og logo et tydeligt afsenderpræg, der understøtter Danske Museer som en tydelig fælles stemme for museerne. Som Claus K. Jensen siger:

 ’Vi er stadig det fælles talerør for museerne, og den rolle er ikke blevet mindre med museumsreformen.’

Publiceret: